• يکشنبه ٢٣ آبان ١٤٠٠-١٦:٠٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٠٦٢
سید جعفر تشکری هاشمی:

برنامه‌های مربوط به ‌خودروهای سنگین فراموش نشود

حجم ترافیک روزانه باعث شده بخشی از فعالیت‌های حمل‌ونقلی خودروهای سنگین در ساعات پایانی شب انجام شود. گرچه رانندگان این خودروها برای امرارمعاش و به سبب محدودیت‌های قانونی مجبور به فعالیت در نیمه‌های شب هستند، اما فعالیت آنان به معضلی برای شهروندان تهرانی تبدیل شده است. صدای کامیون‌های حامل بار به‌ویژه حامل نخاله‌های بنایی و مصالح ساختمانی در سکوت شب، تنها صدایی است که آرامش ساکنان مناطق مسکونی را می‌رباید. این تنها مشکل پایتخت در ساعات آرامش مردم نیست، صدای بارگیری و تخلیه کامیون‌ها و تریلی‌ها، سرعت‌های مرگباری که برای یک تریپ بار اضافه امنیت را از بزرگراه‌ها سلب می‌کند و دود و آلاینده‌های ناشی از احتراق ناقص این ارابه‌های فرسوده ازجمله معضلاتی است که علاوه بر سلب آرامش، سلامت شهروندان شهر را نیز با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است. متأسفانه فرایند نوسازی این خودروهای فرسوده به‌دلیل قیمت بالای آنها و به‌صرفه نبودن اسقاطشان عملاً در کشور متوقف شده است. مشاهده خودروهایی که گاه سنی بیش از سن مالکان خود دارند، امری عادی شده است. آنچه به‌عنوان نکته کلیدی می‌توان بر آن تأکید کرد رها بودن این بخش از صنعت حمل‌ونقل درون شهرهای بزرگ است و مشکلاتی از قبیل عدم‌نظارت بر بارگیری و تخلیه و ریزش بارهای فله‌ای بر سطح معابر، نداشتن معاینه فنی، اضافه تناژ و آسیب به سازه‌های شهری، رانندگی بی‌محابا، فرسودگی و ایمنی پایین و ده‌ها مشکل دیگر همه حکایت از نبود یک نظام اثربخش بر نظارت و کنترل این بخش از ناوگان درون شهرها دارد. حال، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر براساس وظیفه ذاتی خود با تشریک مساعی واحدهای مسئول در بخش بار و فعالان این حوزه، اهتمام لازم را در تدوین شیوه‌نامه‌ها و رویه‌هایی که منجر به بهبود کیفیت حمل بار درون شهری و کاهش مشکلات رانندگان کامیون شود و در عین حال در چارچوب برنامه‌های ایمنی و کاهش آلودگی هوا بتوان میزان انتشار آلاینده‌ها را کاهش و معضلات ترددی را بهبود بخشید، به کار بسته و راهبردهای لازم را ارائه خواهد کرد.

منبع:همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: